Weboldal tervezés

2019-08-26

Minden oldalnál a látogató áll a középpontban, aki a honlapunkra érkezik, hiszen a weboldal neki készült, a termékünket, szolgáltatásainkat neki szeretnénk eladni. A weboldal céljainak meghatározása után, a következő lépés a weboldal tervezés, hogy olyan weboldalt készítsünk, ami el is éri a célokban kitűzött hatást.


Weboldal tervezés

Weboldal tervezés


A weboldal tervezése során a már meghatározott célokat szem előtt tartva összeállítjuk, milyen tartalmi és funkcionális elemekből álljon az oldal, hogyan nézzen ki, és hogyan tudjuk az érdeklődőt vezetni, hogy megtalálja azokhoz a döntésekhez szükséges információt, amiket szeretnénk, ha meghozna, amikor a weboldalunkat böngészi. Ez a weboldal céljától függően lehet az, hogy meg akarja-e vásárolni a termékünket, kér-e ajánlatot a szolgáltatásunkra, vagy szeretne-e ahhoz a közösséghez tartozni, amit építünk. 

A készítendő weboldal tervezése során a meghatározott célokat figyelembe véve kell összeállítani a szükséges funkciók listáját, a menürendszer tervét és a weboldal tervezett konverziós útvonalait, amiken a látogatót végigvezeti az oldal, a már kitűzött célok teljesüléséig.


Első lépésben a weboldal tervezése során célszerű létrehozni egy oldaltérképet, ami tartalmazza az összes olyan oldalt, amit a weboldalon belül létre akarunk hozni

Ezzel egyrészt összeáll a publikus - a weboldalon láthatóan megjelenő menürendszerünk - másrészt a menürendszernek az a része is, ami csak közvetlenül lesz elérhető, például hirdetések landoló oldalai, a hirdetéseken keresztül. Az oldaltérkép létrehozása azért is fontos, mert erre ráépíthetjük a tartalmi, a funkciólistának és azoknak a tervezett útvonalaknak a létrehozását, amiken keresztül a szolgáltatásainkat be akarjuk mutatni a látogatóknak, továbbá az érdeklődőket elvezetni a kapcsolatfelvétel valamilyen formájáig. Az oldaltérkép készítése közben végiggondoljuk a weboldal minden fontosabb elemét, így kialakul bennünk egy kép az egész oldalról, ami abban is nagy segítség, hogy a weboldal tervezésekor valóban mindennel számoljunk, amire szükségünk lesz, így pontosan tudjuk kalkulálni nem csak a weboldal készítéséhez szükséges időt, de a tartalmak megírásával és az összes felmerülő költséggel is pontosan tudjunk számolni.

Az oldaltérkép és a weboldal készítéséhez meghatározott célok megszabják a készítendő weboldal kinézetét, stílusát, felépítését, hiszen egészen más célcsoportnak és igényeknek kell megfelelnie egy hobbi ismeretterjesztő, vagy közösségépítő oldalnak vagy például egy alapvetően értékesítési célú webáruháznak.

Míg egy hobbi weboldalnál elsősorban saját magunk vagy mások szórakoztatása, önkifejezésünk vagy a gondolataink megosztása a cél, az utóbbinál leginkább a hatékony értékesítés kerül középpontba. A weboldalunkat pedig ennek megfelelően kell megtervezni, ami egyes területeken akár teljesen ellentétes koncepciót jelenthet. Egy hobbi ismeretterjesztő oldalnál és egy hírportálánál is fontos, hogy minél hosszabb ideig tartsuk az oldalon az érdeklődőt: olvasmányos és érdekes tartalmakat adjunk neki és ezeket lehetőleg összefűzzük, hogy amennyi időt rá tud szánni, azt kedve szerint tölthesse el az oldalon. Természetesen közben teljesítve az esetleges másodlagos célokat a tartalak megosztásával, feliratkozással, adományozással, vagy hirdetésekre kattintással. Egy webáruháznál ezzel szemben az a fontos, hogy az érdeklődő a lehető legrövidebb úton és idő alatt jusson el a megrendelésig, mert a folyamat minél hosszabb ideig tart, annál nagyobb a kockázata, hogy a figyelmét elvonja valami más online (email, skype, chat, messenger üzenet stb.), vagy offline (munka, család, odaér a célállomásra a járművel, amin utazik stb.) és a megrendelés folyamata megakad. Természetesen vannak módszerek az ilyen megrendelések megmentésére is, (remarketing, kosár emlékeztető emailek stb.), de ez már plusz ráfordítást igényel az azonnali rendeléshez képest. Az azonnali rendelések minél magasabb aránya a webáruház típusú weboldalak tervezésének egyik elsődleges célja.

A menürendszer tervének kialakítása után fel kell vázolnunk a weboldal tartalmi felépítését, legalább vázlatosan összeírva, hogy milyen tartalmakra lesz szükségünk és kivel és mikorra tudjuk elkészíttetni őket. Az elkészített weboldal láthatóvá tétele, "élesítése" legalább annyira függ a fejlesztő munkájától, mint az időben elkészült tartalmaktól, ezért az is fontos hogy a fejlesztővel is egyeztessük, mikorra kell megkapnia a kész tartalmakat, hogy a weboldal a megbeszélt időre tartalmilag is elkészüljön.

 

Amikor a weboldalunk elkészítéséhez szükséges időt és anyagi ráfordítását megtervezzük, számolnunk kell a tartalmak rendszeres frissítésével, módosításával, és a szükséges új tartalmak elkészítésével, illetve feltöltésével is.


Minden weboldalnál fontos cél, hogy a weboldal célcsoportjából minél többen rátaláljanak az oldalra. Erre a célzott, fizetett hirdetések és marketing kampányok csak bizonyos korlátok között alkalmasak, elsősorban a magas látogatónkénti költségük miatt. Annak hogy látogatóink legyenek fizetett hirdetések nélkül is, leginkább az a feltétele, hogy a Google keresőben jó pozícióban jelenjen meg az oldal. A keresési találatokban kedvező pozíció eléréséhez a folyamatos keresőoptimalizálás és az új tartalmak készítése és rendszeres feltöltése a legtöbb területen ma már elengedhetetlen. A weboldal tervezésénél ezeket a szempontokat is figyelembe kell venni, hogy a feltöltött új tartalmak mind a látogató, mind a google elemző robotjai számára könnyen hozzáférhetőek legyenek.

A fentiek és még számtalan ötlet, egyedi igény és körülmény figyelembevételével alakul ki végül a weboldal funkciólistája, ami tartalmazza mindazokat a funkciókat, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a weboldal betöltse a hozzá fűzött elvárásokat. A legtöbb oldalnál a funkciólistában is érdemes prioritási sorrendet felállítani, mert abban az esetben, ha a kiválasztott fejlesztő, vagy keretrendszer támogatja a weboldal funkcióinak több lépcsős, ütemezett elkészítését, akkor sokkal költséghatékonyabb először azt megvalósítani, amiről már pontosan tudjuk hogyan kell működnie. A többi funkciót és ötletet pedig később, az időközben megszerzett tapasztalatok alapján elkészíteni.

Bár a blog kedvéért kategorizálom a weboldalakat, és a különböző weboldal típusoknál természetesen vannak is általánosítható funkciók és jellegek, de nem szabad elfelejteni, hogy minden weboldal mögött ott egy cég, vagy egy személy, aki vagy ami teljesen egyedi a maga lehetőségeivel, kapcsolataival és környezetével. A tulajdonos érdekeit a neki készített weboldal akkor fogja legjobban szolgálni, ha a lehető legjobban rászabjuk, ami egy egyedi, az ügyfél bizonyos mértékig történő megismerését igénylő folyamat. Ehhez a folyamathoz lehet támpontokat meríteni, de nem lehet teljesen elméleti keretek közé szorítani, hiszen sokszor előfordul, hogy ami az adott üzleti szegmensben a legtöbb weboldalnál a leghatékonyabb, az az adott cégnél fontos hogy máshogy működjön. Sűrűn előfordul például, hogy bár a keretrendszer nem csak webáruházat, hanem számlázó és készletkezelő modult is tartalmaz, a partner már használ erre a célra egy jól bevált, a saját folyamataira igazított, neki fejlesztett megoldást. Ebben az esetben jobb megoldás lehet a webáruház és a számlázó rendszer összekötése, mint az összes munkatárs betanítása egy új rendszer használatára, még akkor is ha a webáruház keretrendszerének számlázó és készletkezelő rendszerét sok partner használja napi szinten, így ez is egy megbízható, kifinomult megoldás lenne.

Ezért bocsátjuk szakembereink több évtizedes szakmai tapasztalatukat az Ön rendelkezésére, amennyiben minket bíz meg weboldalának elkészítésével, már a weboldal tervezésének fázisában is, hogy az általunk elkészített weboldal a lehető jobban megfeleljen az üzleti elvárásainak is.